Carl Eldhs Ateljémuseum

Haga-BrunnsvikenNytt 1/17

Ett unikt tidsdokument där nuet gör sig påmint

— Elle-Kari Gustafsson, intendent Carl Eldhs Ateljémuseum —

Besökare till skulptören Carl Eldhs snart hundra år gamla ateljé möts av en mäktig ek, samma ek som hälsade Eldh och gäster välkomna på hans tid. Trädet kan ses som ett vårdträd i ateljéns inhägnade trädgård och förändras av omvärlden liksom museet gör. Nu visar vi konstverk av andra konstnärer vid sidan av Eldhs verk.  

En ek med sin potentiellt långa livslängd står för känslan av något beständigt – historia och framtid – men förändras och påverkas också av omvärlden. Skulpturkonsten har en lång historia och även om motiv och förutsättningar förändras över tid är den teknik skulpturerna framställs med till stora delar flertusenårig. Hur länge Eldhs skulpturkonst består får framtiden utvisa.

En försommardag vid Eldhs ateljé. Foto: Urban Jörén

 

Skaparverkstad och utställningsrum

Lilla ateljén. Foto Urban Jörén

I Carl Eldhs bevarade ateljé finns en omfattande samling skulpturer i stor och liten skala, som visar hans arbeten i olika stadier av skapandeprocessen, från idé till slutlig form. Här överförde han skulpturer i lera till modeller i gips för att i senare skede, på annan plats, bli konstverk utförda i sten eller brons.

Den forna arbetsplatsen vittnar ännu om det tunga arbetet med de olika skulpturmaterialen, liksom om konstnärliga motgångar och framgångar. Man påminns om en konstnärs skaparkraft.

Eldhs ateljé visas i stort sett i orört skick men den på senare år tillkomna utställningsverksamheten ger nya perspektiv och länkar dåtid med nutid och framtid.

Tillsammans med nytillkomna pedagogiska verktyg, t.ex. en lyssnarstation, ett skulpturteknikskåp och materiallådor, ges ökad kunskap om många aspekter av skulpturkonsten.

Kvinnorna tar plats

Alltsedan museet nyinvigdes år 2013, efter den tillfälliga stängningen i samband med Norra länken-bygget, har kvinnliga samtidskonstnärer fått en viktig roll i museet. De har lyfts fram i tillfälliga utställningar där de har samtalat och samspelat, väckt liv och nya tankar med och bland Eldhs skulpturer.

Den 4 maj öppnar en utställning med Maria Miesenbergers verk. Foto: Urban Jörén

  • I museets första utställning 2013 påminde konstnären Charlotte Gyllenhammar om arbetsprocessen och de ljud av pågående arbete som inte längre finns i Eldhs ateljé. Platsens förändrade funktion från ateljé till museum tydliggjordes bland annat med obrukbara verktyg i gips och vax.
  • Säsongen 2014 tog Katrine Helmersson med Amuletter mot onda ögat fasta på alla de blickar som möter betraktaren i museet. Genom att addera sina ögonamuletter till redan befintliga blickar från Eldhs skulpturer skapades en dynamik. Blickar som gav en känsla av utsatthet eller beskydd.
  • Utställningen Om natten med verk av Ebba Matz 2015 öppnade för en fiktiv berättelse om skulpturernas tillvaro. Vad händer i ateljén om natten, när ingen är där? Med små attribut till utvalda Eldh-skulpturer gav Matz verken en annan och mer framträdande roll.
  • 2016 utgick Bianca Maria Barmen i sin utställning Ensamma pojkars hus från aktuella händelser i flyktingkatastrofens spår. En påminnelse om havet som en plats för lek men även för sorg tog sig uttryck i Barmens verk Våg i samspel med Eldhs Vattenalf.
  • I år kommer verk av Maria Miesenberger att ta plats i ateljérummen. Utställningen håller i skrivande stund på att ta form och öppnar den 4 maj. Ett besök i Eldhs ateljé ger mersmak att lära mer om skulpturkonst.

Hem till eken

Som ung spenderade Carl Eldh många år utomlands, inte minst för studier, men han var hemkär. Det fanns en längtan hem till ”Eken”, vilket är ett annat namn för ”Stockholm” men som för Eldh även syftade på eken i den egna trädgården i Bellevue. Nu hälsar eken och ateljémuseet gamla och nya besökare varmt välkomna till ett nytt verksamhetsår!

Fakta

Carl Eldh (1873–1954) var verksam i sin ateljé i Bellevue i över trettio år. Byggnaden, som stod klar 1919, ritades av arkitekten Ragnar Östberg. Carl Eldhs ateljé blev museum 1963 och har främst öppet under sommarhalvåret men även vid bokade gruppbesök och program året om.

I år ställer Maria Miesenberger ut i museet (4.5-1.10 2017). Museet arrangerar även skulpturvandringar på olika platser i Stockholm och har återkommande program i ateljén och trädgården med skapande verkstad för barn och deras familjer samt skolor.

Ett enkelt café med självservering och sittplatser finns sommartid i ateljéträdgården. I entrén finns en museibutik med ett unikt sortiment som har anknytning till Carl Eldh, ateljébyggnaden och skulptursamlingen. Café och butik har samma öppettider som museet.

Öppettider

  • april och oktober söndagar kl. 12–16,
  • maj och september torsdag-söndag kl. 12–16,
  • juni–augusti tisdag-söndag kl. 12–16 (Stängt midsommarafton och midsommardagen).

Insläpp i samband med visning kl. 12, 13, 14 och 15, engelsk visning 13.30.

Öppet för beställda gruppvisningar året runt. Skulpturvandringar, såväl allmänna som bokade, arrangeras perioden april-oktober.

För bokningar kontakta Carl Eldhs Ateljémuseum, info@eldhsatelje.se, tel. 08-612 65 60. Mer information finns på www.eldhsatelje.se och www.facebook.com/carleldhsatelje1919

 

Om webbredaktör

Suzanne Kolare har ändrat dessa inställningar för att minska risken för hackerattacker 2016-12-19
Det här inlägget postades i Haga-BrunnsvikenNytt. Bokmärk permalänken.